Телефон на потребителя:
0800 133 44

Българският потребител иска български продукти
2017-08-15
Назад

Интервю на генералния директор на „Максима България“ за списание PROGRESSIVE, брой 106, юли/август 2017 г.


От две години Едвинас Волкас е генерален директор на „Максима България” и отговаря за развитието на супермаркети Т MARKET у нас. Компанията е част от холдинга MAXIMA GRUPE, който управлява вериги за търговия с бързооборотни стоки в Литва, Латвия, Естония, Полша и България. Първият T MARKET отваря врати у нас през 2005 година, а към днешна дата броят на магазините е 63, разположени в 30 града на страна. Над 1400 служители работят за веригата.

Г-н Волкас, за 12 години, през които присъствате на българския пазар какво успяхте да постигнете?

Да, през 2017 година отбелязваме дванадесет години присъствие на българския ритейл пазар. Първият ни магазин отвори врати през май 2005 г. в кв. "Младост" 1 в София. Днес можем да се похвалим с общо 63 магазина, като най-новия открихме преди дни в кв. „Дружба“ в столицата. По брой на търговските обекти сме в топ 3 на пазара. Имаме 70 хиляди клиенти дневно.

Основното и най-важно, което успяхме да постигнем през тези години е, че обслужваме нашите потребители така, както те искат да бъдат обслужвани - близо до мястото, където живеят или работят, локациите ни са съобразени с ежедневието им. Магазините ни са разположени на удобни места, през които те минават всеки ден. Също така им предлагаме много добри оферти и посетителите на нашите супермаркети заявяват, че именно това им харесва в нашите магазини.

Това ли е форматът на търговските ви обекти – удобен магазин, който е близо до купувачите?

Зависи от градовете, в които присъстваме, но определено се стараем да сме близо до нашите клиенти. Така позиционираме магазините, че да им е удобно да пазаруват от нас. Но пак казвам, че това зависи от инфраструктурата на града и дали тя позволява подобна локация.

Защо преди дванадесет години избрахте да се развивате в България? С какво ви привлече този пазар?

Основната причина беше, че делът на модерната търговия в България, който днес е около 50%, тогава бе много по-малък. Решихме, че този канал тепърва ще се развива и затова предприехме подобна инициатива. Конкуренцията тогава не беше толкова силна, за разлика от днес.

С какво се различава българският пазар от другите, на които оперирате?

Българският пазар се различава много от този в балтийските страни, където имаме наблюдения. На първо място това са купувачите – българските потребители са много практични. Затова нашият слоган е T MARKET - практичният избор”. Те познават цените много добре и ги следят за голяма част от продуктите. Затова в нашата ценова политика сме честни с тях.

Българските потребители пазаруват много по-често - средно около 2,7 пъти седмично, което е много висок показател, в сравнение с другите държави от Европа. При Балтийските страни например той е по-малко от 2 пъти седмично.

Има и голяма разлика по отношение на продуктовите категории. В България се консумират много пресни храни – плодове, зеленчуци, месо, млечни продукти. Докато в Латвия, Литва и Естония не е така. Балтийците посещават по-рядко магазините, но пък купуват повече храна. В тези държави стойността на кошницата е средно 50% по-висока в сравнение с България.

Ценово чувствителен ли е българският купувач?

Ако говорим за нашите магазини, цената все още е много важна за потребителите. През последните години не забелязвам някаква промяна в това отношение. Може би самата кошница като съдържание на продукти се е променила. В нея влизат повече премиум продукти, но въпреки това цената все още е водеща при взимането на решение за покупка.

Как осъществявате контакт с доставчиците – вие ги търсите, защото продуктите им ви интересуват или чакате те да се свържат с вас?

Работим и по двата начина. Предлагаме над 7000 артикула в нашите магазини, а всяка категория има своите особености и продукти, които са задължителни. Асортиментът ни се променя всеки месец.

Можем да кажем, че повече от 70% от доставчиците ни са български. Разбира се, има и категории, където не се предлагат български продукти и тези стоки се внасят. Но е факт, че българският потребител иска български продукти. Ето защо в нашите магазини близо 70-80% от продуктите са български. Процентът зависи все пак и от сезона, особено при плодовете и зеленчуците с български произход. Месото при нас е изцяло българско и прясно охладено, не предлагаме замразено свинско или телешко.

Кое отличава T MARKET от останалите супермаркети?

Това, което казват нашите потребители е, че магазините ни предлагат добри цени и добро обслужване. Другото, което споделят е, че харесват предлагането на пресни стоки и съотношението между цената и качеството, което им предоставяме. Категорията „нехрани” също има своите почитатели, което се вижда и от показателите на продажбите. Има хора, които харесват нашите вносни специфични балтийски стоки, които никъде другаде не могат да се намерят.

Какви са амбициите на „Максима България”?

Зависи за какъв период от време говорим. Но за годините, през които сме тук, отбелязваме почти двойно развитие. Нямаме амбициите да бъдем първи или втори, а по-скоро да отбелязваме ръстове и да развиваме стабилен бизнес.

Според Вас има ли място и за други международни ритейлъри на българския пазар?

Ако погледнем числата, модерната търговия в България е с пазарно присъствие около 50%. Това е най-ниският дял за страните от Европейския съюз. Това показва, че има място и за още играчи на пазара, а и заради отпадането на някои ритейлъри се отвори ниша, която чака да бъде заета. Така че от гледна точка на числата, има място за още участници.

Как според Вас ще се развива пазарът на бързооборотни стоки?

Пазарът като цяло според мен ще продължи да се развива. Вече се отчита ръст от около 3-4 % от началото на годината и тази тенденция ще продължи, защото има голям потенция за развитие. Нашата прогноза за T MARKET е за годишен ръст от около 26-28%.

Визитка:

Генералният директор на „Максима България” Едвинас Волкас завършва висшето си образование в Държавния университет във Вилнюс през 2001 г. През същата година започва работа като специалист в отдел „Покупки“ на Maxima Lithuania, част от Maxima Grupe UAB. През годините като ръководител отговаря за снабдяването на предприятията от групата с различни стокови категории. През 2014-2015 г. заема позицията директор „Бизнес операции“ в Maxima Latvia. От юни 2015-та година приема предизвикателството и ръководството на компанията „Максима България“ ЕООД.

Източник: http://bit.ly/2vzLZjG