Разкажете ни кои сте Вие и с какво се занимавате?
Аз съм Любомир Ноков и представям продуктите под марката harmonica. harmonica започна с две био кравеферми и едно кисело мляко, което много искахме да си намери фенове, за да не изчезне и да можем да го купуваме за семействата си. Когато започнахме, много малко хора знаеха за ползите от био земеделието. Повечето стигнаха до harmonica през темата за здравето. В последните години вече става много силна и темата за това как промишленото земеделие унищожава биоразнообразието, съсипва плодородието на почвите и е основен източник на парникови емисии. Затова ролята на био земеделието е още по-важна, а нашата работа с harmonica е да даваме пример, че има добри начини на работа и производителите на храна могат да са част от решението, а не от проблема.
Когато се впуснахте в това начинание – какво си мислехте?
Когато започнахме, си мислихме, че в момента, в който успеем да поставим тези невероятни продукти на рафтовете, всички ще се наредят на опашка да си ги купуват. Но се оказа, че това отнема време, години, и сега сме благодарни за огромната подкрепа, която получаваме от всички, които избират harmonica и затова, че толкова години вече имаме възможността да правим това, в което вярваме.
В началото не си давахме много сметка за значението на това, в което се забъркваме, за значението на производството на храна за природата, за климата и за биоразнообразието. Сега знаем, че начините, по които си набавяме храната ще минат през огромни промени и бихме искали да сме пример, че позитивната промяна е възможна.
Кои са целите, които сте си поставили в краткосрочен и дългосрочен план? Как се представяте след 10 години?
Целите ни са да изграждаме силен екип от хора, с които да продължаваме да се развиваме и да търсим нови острови на чистата храна, да търсим иновативните и традиционни решения, да достигаме до все повече хора, да даваме работа на все повече отговорни фермери и производители и да бъдем пример, че е възможно да се работи отговорно към природата и към хората и това да бъде успешен бизнес.
Кога Ви е било най-трудно?
Най-трудно е, когато не знаеш накъде и как да продължиш. Когато имаме цел и идея къде искаме да стигнем, се намират начините за това. Но, когато сме в затруднено положение и не виждаме път напред е най-трудно. Затова е бил много важен примерът на различни компании по света, защото са ни показвали пътя и са ни давали увереност, че е възможно да правим това, с което сме се захванали по отговорен начин, без да правим компромиси с това, което ни е важно.
Какво Ви мотивира да продължавате напред?
Това, че работата ни дава много смисъл. Това, че срещаме изключителни хора, с които да работим заедно. Това, че все повече хора разбират смисъла на това, което правим и ни подкрепят. Това, че можем да работим и да се развиваме с много ясни ценности.
Кои са трудностите и предизвикателствата, с които се сблъскахте заради COVID-19?
Пандемията ни предизвика да сме още по-добре организирани, без да можем да правим планове, да сме много по-гъвкави и да приемаме с повече готовност всички промени. Мисля, че това ще са важни умения в работата ни през следващите години и ще ни дадат предимства пред по-тежкоподвижни структури. Надявам се, че покрай Ковид все повече хора си дават сметка за значението на храната в изграждането на добър имунитет и здраве и че все повече хора са готови да се грижат повече и за себе си.
Кои са Вашите основни предимства?
Основното ни предимство е, че във всичко, което правим се опитваме да търсим най-добрите решения и да говорим за тях открито, така че и други да ни последват. Работим просто, без да усложняваме излишно нещата. В хранителния сектор се правят много неща, които в бъдеще биха били криминализирани, защото са вредни за хората, за климата, за почвите. Ние работим така, че да можем да покажем всичко, което правим, без притеснения. А и да можем да даваме това, което правим на децата си.
Разкажете ни за Вашите любими продукти?
Под марката harmonica има вече над сто различни продукта и всички те имат причина да са част от тази марка. Няма случаен продукт, за всеки от тях знаем откъде тръгва и през какво минава, за да стигне до хората. За всеки един можем да говорим дълго, а и винаги има какво да подобрим, затова не спираме да питаме и да търсим.
Киселото мляко беше началото на harmonica, затова винаги ще си остане сред най-любимите. А и си признавам, че почти не минава ден без да ям кисело мляко.
Как Ви се отрази Постановление 70 на МС?
Не вярвам това постановление да е променило каквото и да е на пазара. В търговските вериги има много търсене на българска продукция и винаги се е предлагала. Това постановление беше неуспешен опит за демонстриране на подкрепа за българските производители. Има много други начини да бъдат подкрепени производителите и би било супер държавните институции да бъдат пример за това, като самите те покажат как може да се купува качествена местна храна за училищата, болниците и други учреждения. Всички знаете какво е нивото и качеството на храната в повечето държавно управлявани институции. Струва ми се, че веригите с натрупания си опит биха могли да помогнат много на институциите в това отношение.
Кои са добрите практики, които следвате?
За да можем да добавим нов продукт към марката harmonica, държим на няколко неща: първо, суровините да са произведени по методите на биологичното земеделие, често търсим и повече във фермите, с които работим, второ, при преработката използваме максимално чисти рецепти, без излишни съставки и улесняващи производството химически продукти. Трето, търсим опаковки, които да са лесни за транспортиране, да са рециклируеми или разградими. В това отношение имаме още много работа, защото все още изборът ни е много ограничен. Очакваме през следващите години това да се промени сериозно. Бихме искали да работим така, че да причиняваме най-малко вреда по цялата верига на производството.
Един от Вашите партньори през годините е хранителна верига T MARKET. Как се работи с тях? Разбират ли Вашите нужди?
Много сме щастливи, че Т МАРКЕТ се справиха и успяха да предложат и harmonica на клиентите си. За нас е много важно да достигаме до все повече хора, затова партньорството ни с Т МАРКЕТ е толкова важно. Радвам се, че работим заедно с взаимно доверие и разбиране на предизвикателствата и съм сигурен, че това партньорство е дългосрочно и тепърва ще се развива.
Какво да очакваме от Вас в най-близко бъдеще?
О, имаме супер много интересни възможности. Продължаваме да развиваме и да търсим още нови и интересни продукти, да събираме все повече и повече фермери и производители около нашата кауза, да търсим и да разказваме все повече детайли за това, което правим и начина по който работим, да подкрепяме все повече смислени инициативи за да подобряваме средата, в която живеем.
Коментирането на тази статия е ограничено